31.3.10

Hidup ini Singkat..

Kadang-kadang kita berada dalam pertembungan sebab dan kita tidak tahu mengenai itu. Samaada ianya secara tidak sengaja atau memang direka, tidak ada apa yang dapat kita lakukan.

Seorang wanita di Paris sedang dalam perjalanan untuk pergi membeli belah.Tetapi dia lupa kotnya, dan kembali untuk mendapatkannya. Ketika dia mendapat kotnya, telefon berdering, jadi dia berhenti untuk menjawab dan bercakap selama beberapa minit. Sementara perempuan itu di telefon, Daisy sedang berlatih untuk persembahan di Paris Opera House. Semasa Daisy sedang berlatih, wanita itu, mematikan telefon dan keluar untuk mencari teksi. Pada masa yang sama, teksi singgah sebentar untuk membeli secawan kopi. Pada ketika itu, Daisy masih lagi berlatih.

Kemudian, teksi yang singgah sebentar untuk membeli secawan kopi ini mengambil wanita yang mahu pergi membeli belah yang mana telah terlepas teksi sebelumnya. Teksi itu terpaksa berhenti sebentar bagi memberi laluan kepada seorang lelaki yang mahu melintas untuk pergi ke tempat kerja tetapi terlambat 5 minit kerana dia lupa untuk set penggera jamnya.Pada ketika itu, Daisy telah selesai berlatih dan sedang mandi.

Semasa Daisy sedang mandi, teksi itu berhenti di luar butik untuk mengambil seorang wanita yang menunggu bungkusan untuk dibalut kerana budak perempuan yang sepatutnya membalut hadiahnya baru sahaja putus dengan teman lelaki malam sebelum itu dan terlupa. Setelah bungkusan itu dibalut, wanita itu masuk ke dalam teksi tetapi tidak dapat bergerak kerana di hadang oleh lori. Pada ketika itu, Daisy sedang menyalin pakaian.

Lori berkenaan berganjak ke tepi bagi memberi laluan kepada teksi untuk bergerak. Pada ketika itu, daisy hampir siap berpakaian dan menunggu kawannya yang rosak tali kasut. Semasa teksi berhenti menunggu lampu isyarat, Daisy dan kawannya keluar dari teater.

Dan jika salah satu perkara berlaku berlainan,

Jika tali kasut tidak rosak, atau lori tidak menghadang teksi,atau bungkusan telah siap dibalut kerana budak perempuan itu tidak putus dengan teman lelakinya, atau lelaki itu setkan penggera jamnya dan cepat 5 minit awal untuk ke tempat kerja, atau perempuan itu ingat akan kotnya dan dapat naik teksi yang sebelumnya, Daisy dan kawannya akan dapat melintas jalan dan teksi dapat bergerak terus.

Tetapi hidup bukan sebegitu, satu siri cebisan kehidupan dan kemalangan, tiada siapa dapat mengawalnya.

Dan teksi itu tidak dapat bergerak terus sementara penglihatan pemandu berkenaan terganggu sejenak.

Dan teksi itu merempuh Daisy...

2 comments:

  1. mcm kenal jek ayat tu..cilok dlm filem si button tu ker..hehe

    ReplyDelete
  2. ooo..aku dh faham apa yg cuba ko explain smlm.. ;)

    ReplyDelete